Lang stilzitten, ver reizen, zwangerschap of een medisch probleem zoals oedeem: allemaal situaties waarbij je benen extra aandacht nodig hebben. Je doet namelijk onbewust een zwaar beroep op je bloedsomloop. Gelukkig kun je zelf iets doen om je aderen gezond te houden.

Het bloed moet vanuit de benen tegen de zwaartekracht in naar boven stromen terug naar het hart. Spierpompen in de benen zorgen hiervoor, waarbij de kuitspierpomp de belangrijkste is. Wanneer we lopen of fietsen, trekken de kuitspieren samen. Daardoor drukken ze de aderen plat zodat het bloed omhoog stroomt. Dankzij kleppen in de aderen kan het bloed niet omlaag of terug. Ga daarom bij voorkeur vijf dagen per week 10 à 30 minuten wandelen.

Moet je een lange tijd staan of zitten? Probeer dan tussendoor enkele simpele beenoefeningen te doen:
 
1. Draaien met de enkels: ga zitten en draai je enkels enkele malen naar links en vervolgens enkele malen naar rechts.
2. Trapnaaimachine beweging: ga zitten en strek je benen. Stretch en flex je voeten. Herhaal dit enkele malen.
3. Tip toe: ga afwisselend op je hakken en vervolgens op je tenen staan. Herhaal dit enkele malen.

Help een handje

In sommige situaties kunnen je aderen best wat hulp van buitenaf gebruiken om de bloedcirculatie optimaal te houden.  Door preventieve steunkousen te dragen tijdens een lange reis, je zwangerschap of een belastende baan, kunnen problemen voorkomen worden.

  •  Reizigerskousen
    Door lang stil te zitten tijdens een vlieg-, bus- of autoreis vermindert de bloedsomloop. Om de kans op stolsels in het bloed of trombose te verminderen kun je speciale reizigerskousen dragen om de bloedafvoer extra te stimuleren. De kousen zijn niet te onderscheiden van normale kousen. Ze kunnen gedragen worden onder een spijkerbroek, maar ook onder een driedelig pak.
  • Zwangerschapskousen
    Vermoeide of pijnlijke benen? Last van dikke enkels? Door lichamelijke veranderingen tijdens de zwangerschap kunnen je vaatwanden tijdelijk verslappen. De aderen rekken hierdoor uit, waardoor er spataderen kunnen ontstaan. Vaak verdwijnen spataderen na de zwangerschap, maar op latere leeftijd komen ze terug. Om dit te voorkomen, kunt u preventief steunkousen of een -panty dragen.
  • Therapeutische kousen
    Therapeutisch elastische kousen draagt je als je al klachten hebt, zoals oedeem of nachtelijke krampen. Kousen kunnen de oorzaak van je klachten niet wegnemen, maar verminderen de klachten zolang je de kousen draagt. Soms wordt een kous voorgeschreven als nabehandeling van een operatie.
    Therapeutisch elastische kousen oefenen continu druk uit. Ze bevorderen de afvoer van bloed en afvalstoffen. Er kan hierdoor geen vocht ophopen en je klachten zullen verminderen. Je kousen moeten aangemeten worden als je benen niet opgezwollen zijn. Soms kan het nodig zijn om je benen van tevoren in te zwachtelen.

Meer informatie? Onze aanmeetdeskundige Ingrid Meulenbroeks kan je alles vertellen over gezonde aderen en de juiste steunkous.

Bron van dit artikel: Livit.nl

Richard Spierings is werkzaam als fysio-, manueel- en (sport) therapeut. Richard heeft veel ervaring in het actief benaderen en begeleiden van patiënten/cliënten/(top)sporters. Het mooiste van zijn vak vind hij om samen met de cliënt een passende oplossing te vinden voor eventuele klachten (het gezondheidsprobleem), of een training samen te stellen ter verbetering van de prestaties of het voorkomen van eventuele blessures.