Begin jaren ‘90 had nog nooit iemand van CrossFit gehoord, tot in 1996 de eerste CrossFit sportschool werd geopend in Californië. In twintig jaar groeide CrossFit van één locatie naar meer dan 10.000 en ook in Nederland is het razend populair. Waarom?

CrossFit is een kracht en conditie training die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert. Een CrossFit training bestaat uit het uitvoeren van functionele bewegingen in een hoge intensiteit. Rennen, springen, duwen, trekken, stoten, werpen: eigenlijk alle basisvormen van bewegen komen terug in een CrossFit training en worden onder weerstand getraind. Hierbij gebruik je bijvoorbeeld dumbells, touwen, zandzakken, kettlebells of gewoon je eigen lichaamsgewicht. Een training is altijd gevarieerd en duurt nooit langer dan een uur. Dat klinkt heftig, maar CrossFit is juist geschikt voor iedereen die snel fit wil worden, omdat iedere oefening op eigen niveau en onder begeleiding wordt uitgevoerd. 

Heel het lichaam

De filosofie van de bedenkers van CrossFit, Greg Glassman en Lauren Jenai, is om niet te specialiseren in één specifieke oefening, maar te richten op de algemene fitheid. De focus van het trainingsprogramma ligt dan ook op het trainen van de kern van het lichaam en de conditie. ‘CrossFit is niet een gespecialiseerd fitness-programma, maar een opzettelijke poging om de fysieke bevoegdheden in elk van de 10 erkende fitness domeinen te optimaliseren’, zo omschrijft Glassman zijn trainingsprogramma. Die domeinen zijn cardiovasculaire en respiratoire uithoudingsvermogen, uithoudingsvermogen, kracht, flexibiliteit, kracht, snelheid, coördinatie, lenigheid, balans en nauwkeurigheid. Simpel gezegd: je pakt héél je lichaam aan en dat maakt CrossFit in een intensieve training voor totale fitheid.

Een crossfit training wordt vaak als volgt opgebouwd:

  1.      Dynamic warming-up: geen tien minuten op een crosstrainer, maar springen, jumpingjacks, touwtjespringen, squats en push-ups. Het moeten vooral functionele bewegingen zijn en strekoefeningen om je mobiliteit en stabiliteit te verbeteren. De warming-up is gelinkt aan de workout of the day.
  2.      Kracht- óf techniek centraal op trainingsdag: Als de dag gericht is op kracht, zal je meer de nadruk leggen op een training met een zware belasting. Als het een trainingsdag is voor je techniek, zal je meer de nadruk leggen op de verbetering van de techniek, zoals een goede uitvoering van de squat, one leg squat, muscle-up of pull-up.
  3.      WOD (workout ouf the day): Bij dit onderdeel probeer je zo veel mogelijk herhalingen van een bepaalde oefening uit te voeren binnen een vooropgestelde tijdlimiet. Meestal is er een competitie in de crossfitgym om te kijken wie het beste heeft gescoord op dit onderdeel.
  4.      Cooling-down en rekoefeningen: Door een cooling-down komt je hartslag weer op een normaal niveau waardoor de afvalstoffen afgevoerd worden.

Iets voor jou? Neem contact op en train mee op maandag van 19.00 tot 20.00 uur!

Richard Spierings is werkzaam als fysio-, manueel- en (sport) therapeut. Richard heeft veel ervaring in het actief benaderen en begeleiden van patiënten/cliënten/(top)sporters. Het mooiste van zijn vak vind hij om samen met de cliënt een passende oplossing te vinden voor eventuele klachten (het gezondheidsprobleem), of een training samen te stellen ter verbetering van de prestaties of het voorkomen van eventuele blessures.