Kun je tijdens je zwangerschap blijven trainen en daarmee fit en sterk blijven? Dat kan zeker en is zelfs aan te raden. Hoe lees je hier.

Als je zwanger bent hebben je gewrichten en rug- en bekkenbodemspieren het zwaar te verduren. Hoe verleidelijk het ook klinkt om de sportschool in te ruilen voor je bank: niet doen! Onderzoek heeft uitgewezen dat (kracht)training gezond is voor moeder en baby, indien de gezondheid van beide het toelaat. Voor mama betekent het een lagere bloeddruk, een betere voorbereiding op de bevalling qua kracht en ademhaling, een sneller herstel en zelfs een betere mentale gesteldheid. Regelmatig sporten heeft een positief effect op de hersenontwikkeling van de baby.

Doe het rustig aan

Belangrijk tijdens het trainen is dat je rustig aan doet en goed naar je lichaam luistert. Stel geen hoge eisen, maar heb plezier! Je sport niet tijdens je zwangerschap om je grenzen te verleggen of om te trainen voor een marathon die nog op je bucketlist staat. Je traint om fit te blijven en vol kracht je bevalling tegemoet te gaan. Vooral tijdens de eerste twee maanden van de zwangerschap is het belangrijk dat je niet oververhit raakt. Doe ook geen oefeningen waarbij je lang op je rug ligt, omdat dit de bloedtoevoer naar het hart vermindert.

Geschikte sport
Welke sporten zijn dan geschikt om te doen? Je kunt vrijwel elke sport blijven doen als je zwanger bent, al is de ene meer aan te raden dan de andere. Duiken wordt afgeraden. Ook paardrijden, skiën en hockey vormen een hoog risico. Zwemmen, fietsen en wandelen zijn perfect, omdat ze je gewrichten en lijf niet te veel belasten. Vermijd schokkerige bewegingen, zoals bij tennis. Je gewrichten en banden worden namelijk slapper tijdens je zwangerschap.

Laat je begeleiden
Zoek bij het trainen tijdens je zwangerschap goede begeleiding en bespreek je trainingsplan van te voren met een arts of verloskundige. Vraag na wat je maximale hartslag mag zijn. Iedere vrouw en zwangerschap zijn namelijk anders. Welke vorm van bewegen wel en niet goed is, hangt af van bijvoorbeeld je fitheid vóór de zwangerschap, je eetgewoonten en je algehele gezondheid. Naast dat je tal van sporten gewoon in lichtere mate kunt blijven doen, is de groepsles ZwangerFit® een prima aanvulling. Dit is actieve zwangerschapsbegeleiding die wordt gegeven door een  fysiotherapeut met kennis van bekkenstabiliteit en bekkenbodemfuncties. Deze kan je dus persoonlijk adviseren over bekkenpijn en/of bekkenbodemdysfuncties.

Richard Spierings is werkzaam als fysio-, manueel- en (sport) therapeut. Richard heeft veel ervaring in het actief benaderen en begeleiden van patiënten/cliënten/(top)sporters. Het mooiste van zijn vak vind hij om samen met de cliënt een passende oplossing te vinden voor eventuele klachten (het gezondheidsprobleem), of een training samen te stellen ter verbetering van de prestaties of het voorkomen van eventuele blessures.