Een goede lichaamshouding straalt niet alleen zelfvertrouwen uit, het zorgt er ook voor dat je beter functioneert en het vermindert nek-, schouder- en rugklachten. Wat kun je doen?


Betrap jij jezelf er weleens op met gebogen rug achter je computer te zitten of met hangende schouders over straat te lopen? Zonde, want een slecht postuur kan nogal wat negatieve effecten hebben op je lichaam. Gelukkig kun je hier zelf wat aan doen. Er is bij een onnatuurlijke houding namelijk meestal geen sprake van een noemenswaardige anatomische afwijking. Je te verbeteren lichaamshouding blijft in stand door normale activiteiten in een verkeerde houding te doen, zoals fitness of zittend werken met een gebolde rug en opgetrokken schouders. Een neerwaartse spiraal, dus. Dit kan schade en zwakte aan spieren en gewrichten veroorzaken, met plaatselijke instabiliteit als gevolg.

Nek-, schouder- en rugklachten
Een afwijkende houding kan verschillende oorzaken hebben. Die variëren van overgewicht, blessures, stress, weinig zelfvertrouwen en simpelweg genen tot een slecht matras, een bureaustoel die niet goed is afgesteld en onvoldoende ondersteunende schoenen. Het gevolg van een continue slechte houding is een constante spanning op het lichaam, wat chronische nek-, rug- en schouderklachten kan veroorzaken. Bij deze klachten is het aan te raden juist te blijven bewegen en vooral niet te lang stil te liggen of zitten. Als je na 2 à 3 weken nog steeds last hebt, ga dan langs de fysiotherapeut.

Verbeter je lichaamshouding
Wat kun je zelf doen om je lichaamshouding te verbeteren? Als je zit, houd je hoofd recht en niet gekanteld omhoog of omlaag. Houd je schouders recht en ontspannen. Je knieën mogen iets lager zijn dan je heupen en houd je voeten plat op de grond, niet onder je stoel. Forceer je rug niet té rechtop en gebruik je armen als ondersteuning tijdens het werken. Wanneer je staat, houd je schouders dan eveneens recht. Gebruik je buikspieren om rechtop te staan en buig je knieën iets om druk op je heupen te verlagen. Steek je borst niet uit.
Ga je lopen, houd je kin dan parallel met de grond en raak de grond eerst met je hiel, waarna je afrolt op je tenen. Kijk niet naar beneden en houd je rug recht. Dit geldt ook voor hardlopen: houd je hoofd omhoog en kijk vooruit. Je armen mogen los langs je lichaam hangen in een hoek van negentig graden. Leun iets naar voren en raak met het midden van je voet de grond, waarna je afrolt op je tenen. Let op dat je schouders niet krommen, je je taille recht houdt en dat je je knieën niet te hoog optilt.

Regelmatig trainen versterkt je spieren waardoor je makkelijker in de juiste houding blijft. Mocht je toch nog wat hulp kunnen gebruiken, maak dan een afspraak met een fysiotherapeut of personal trainer en maakt eventueel gebruik van handige medische hulpmiddelen, zoals de Orliman ventilerende rechthouder of de BackJoy, een hulpstuk voor op je stoel die je op een comfortabele manier de juiste zithouding aanmeet.

Richard Spierings is werkzaam als fysio-, manueel- en (sport) therapeut. Richard heeft veel ervaring in het actief benaderen en begeleiden van patiënten/cliënten/(top)sporters. Het mooiste van zijn vak vind hij om samen met de cliënt een passende oplossing te vinden voor eventuele klachten (het gezondheidsprobleem), of een training samen te stellen ter verbetering van de prestaties of het voorkomen van eventuele blessures.