Mountainbiker en Nederlandse olympiër Rudi van Houts was de afgelopen 2 jaar in training bij MaxFysio & MaxTraining Waalre ter voorbereiding op Rio. Het team van MaxTraining Waalre vertelt over Van Houts’ persoonlijke trainingsschema en over hoe iederéén zijn topfitte doel kan bereiken.

De Olympische Spelen in Rio trappen vannacht op 01.00 uur af en wie aan de buis gekluisterd zit, ziet deze maand ook mountainbiker Rudi van Houts voorbij komen. Van Houts plaatste zich afgelopen juni voor de Spelen en de afgelopen weken was hij bij MaxTraining Waalre te vinden om aan zijn topvorm te werken. Op zondag 21 augustus levert hij zijn prestatie op het onderdeel Mountainbike.

Sinds ongeveer twee jaar traint Van Houts bij MaxTraining Waalre, waar hij aanwezig is wanneer hij tijd heeft. Fysio-, manueel en sporttherapeut Richard heeft door middel van een performance test een analyse gemaakt van Van Houts als atleet. In samenwerking met de trainers, waaronder Maarten Oomen, is een persoonlijk trainingsprogramma opgesteld. ‘Ik analyseer waar hij op kan scoren en begin met hetgeen waar hij het meeste baat bij gaat hebben’, zegt Richard. ‘Dat is in het geval van Rudi zijn uithoudingsvermogen en explosiviteit.’ Om in topvorm te komen voor de Olympische Spelen wordt er onder andere plyometrisch getraind. Plyometrie prikkelt de snel samentrekkende spiervezels die je nodig hebt om je maximale kracht te optimaliseren. Het wordt ook wel explosiviteitstraining genoemd. Explosiviteit staat voor het in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kracht kunnen gebruiken. ‘In een sprint een paar slagen harder kunnen aanzetten, kan het verschil maken’, zegt Richard.

 

 

Richard: ‘Rudi moet zo explosief mogelijk wegspringen. Hiermee prikkelen we de spieren zodanig, dat deze maximaal vermogen moeten leveren.’

 

 

‘Tijdens deze core oefening maakt Rudi trapbewegingen op hoge frequentie om uithoudingsvermogen en explosiviteit te trainen. Deze oefening doet hij extra nadat hij zijn trainingscircuit heeft doorlopen. Hij traint door de vermoeidheid heen’, zegt Richard.

 

Rudi van Houts traint voor de Spelen in Rio, maar op elk niveau kun je starten met het behalen van je sportieve doel bij MaxFysio & MaxTraining Waalre. Richard: ‘Om te beginnen moet je houding goed zijn. Die is te verbeteren met core trainingen, zoals Pilates. Deze basisoefeningen komen op hoog niveau terug in de trainingen van Rudi, maar zijn in minder zware vorm ook zeer effectief.’ Het belangrijkste doel van MaxTraining Waalre is zorgen voor een persoonlijke benadering waarbij aan een persoonlijk doel gewerkt wordt.

Wat is jouw doel? Maak een afspraak bij MaxTraining Waalre! 

Richard Spierings is werkzaam als fysio-, manueel- en (sport) therapeut. Richard heeft veel ervaring in het actief benaderen en begeleiden van patiënten/cliënten/(top)sporters. Het mooiste van zijn vak vind hij om samen met de cliënt een passende oplossing te vinden voor eventuele klachten (het gezondheidsprobleem), of een training samen te stellen ter verbetering van de prestaties of het voorkomen van eventuele blessures.